• 06 - 130 123 21

Ik mag en kan ik mezelf zijn

Wij weten we dat hoogbegaafdheid niet altijd betekent dat alles makkelijker gaat. Het kan juist moeilijk zijn om je aandacht erbij te houden of jezelf te motiveren om in actie te komen. Zo moeilijk zelfs, dat sommige hoogbegaafde kinderen en jongeren  wegdromen, onderpresteren, de les verstoren of weigeren nog naar school te gaan. Als je je anders voelt dan anderen, kan het lastig zijn om vrienden te maken of samen aan een project te werken, om maar wat te noemen.

Hoogbegaafde kinderen en jongeren leren en denken vanuit verschillende invalshoeken, zijn daarin soms snel, soms traag, maar vaak echt anders dan veel van hun leeftijdgenoten. Het leren kan – als de voorwaarden aanwezig zijn – prima verlopen, maar is zeker niet altijd een vanzelfsprekendheid en de resultaten op school zijn niet altijd optimaal. En aangepast onderwijs- en ontwikkelaanbod is meestal welkom en vaak noodzakelijk.

Herken je hier iets van?

Hoogbegaafde kinderen en jongeren:

  • zijn vaak alert en vol energie, zijn gevoelig en intens in zintuigen en emoties.
  • zijn soms zeer beweeglijk, hebben een grote honger naar kennis.
  • zijn al vroeg gericht op volwassenen, zijn gevoelig en houden rekening met de omgeving.
  • kunnen focus leggen en de juiste vragen stellen, maken snelle (en soms vroege) sprongen in hun ontwikkeling (praten, lopen, zindelijkheid, etc.).
  • kunnen verbanden leggen en zijn vaak pro-actief en creatief.

Maar soms…

Zijn ze ook:

  • eigenwijs en mogelijke onderpresteerders.
  • zeer goede aanpassers, lekker voelen in de comfortzone.
  • onderduikend en niet willen opvallen.
  • uitdagend en / of zeer kritisch naar zichzelf en  anderen.
  • succesvol of zelfstandig.

Er is op internet veel informatie te vinden over meer- en hoogbegaafdheid. Daarbij gaat het niet alleen over de cognitieve vaardigheden, maar ook over persoonlijkheidskenmerken en omgevingsfactoren. Hoe de talenten van een (hoogbegaafd) kind of jongere tot uiting komen en hoe het leren verloopt is afhankelijke van deze factoren, de kansen die iemand krijgt en de wijze waarop hij of zij zichzelf kan en mag ontwikkelen.

Deze kinderen en jongeren leren en denken vanuit verschillende invalshoeken, zijn daarin soms snel, soms traag, maar denken echt  anders dan veel van hun leeftijdgenoten. Het leren kan prima verlopen, maar is niet altijd een vanzelfsprekendheid en de resultaten op school zijn niet altijd optimaal. En voor hen is een aangepast onderwijsaanbod zeer welkom en vaak noodzakelijk.

Meer informatie vind je bijvoorbeeld
in:
– De hoogbegaafdheid survivalgids van Tessa Kieboom en Danielle Verheye
– Hartstikke hoogbegaafd van Loes van der List en Floor Raaijmakers
– Hoogbegaafd, nou en? Theorie en werkboek van Wendy Lammers van Toorenburg

op:
– www.sanyu-onderwijs.nl
  www.allesvoorhoogbegaafdheid.nl
– www.ieku.nl
– www.helpmijnkindishoogbegaafd.nl
– http://www.ru.nl/its/cbo/

en natuurlijk in gesprek met alle ervaren HB specialisten uit ons netwerk!